Laten we eens kijken hoe een motor werkt om te begrijpen hoe stikstofoxide-injectie invloed heeft op de motor. Een motor creëert vermogen door energie over te dragen die is ontstaan door verbranding van brandstof. Verbranding is een vorm van snelle oxidatie, waarvoor zuurstof nodig is, zoals de naam al aangeeft. De hoeveelheid zuurstof bepaalt hoeveel brandstof kan worden verbrand, en hoe meer brandstof er wordt verbrand, hoe meer vermogen er wordt gecreëerd.
https://mccraerst-screiatt-squom.yolasite.com/
Lachgas is een chemische stof die rijk is aan stikstof en zuurstof. Het injecteren van lachgas verhoogt de zuurstofdichtheid van de aangezogen lucht. Stikstof is een cryogene vloeistof met een zeer hoge dampdruk. Het moet op minimaal 745 psi worden gehouden om bij kamertemperatuur vloeibaar te blijven.
Omdat de dampdruk zo hoog is als een vloeistof bij kamertemperatuur, is er een zeer snelle uitzetting wanneer lachgas vrijkomt in de atmosfeer, aangezien het metamorfoseert van een vloeistof naar een gas. Er vindt een grote hoeveelheid verdampingskoeling plaats terwijl de vloeistof verdampt, waardoor de temperatuur van de omringende lucht drastisch wordt verlaagd.
Wanneer deze chemische reactie wordt toegevoegd aan de inlaatlucht van een verbrandingsmotor, krijg je een dubbel effect van een zuurstofrijke inlaatlading en onderkoelde, dichte lucht. Door de hogere luchtdichtheid en zuurstofpercentages kan er meer brandstof worden verbrand, waardoor er grote hoeveelheden vermogen ontstaan. Deze koelere lucht verkleint de kans op voortijdige ontploffing, wat schadelijk kan zijn voor interne motoronderdelen. Alleen al de koelere lucht kan het vermogen met ongeveer 5 procent verhogen.
Zoals eerder vermeld, moet u extra brandstof hebben om de verbranding goed te laten verlopen, want met een zuurstofrijke en dichte inlaatlading zult u merken dat u gevaarlijk mager wordt onder de omstandigheden van stikstofoxide-injectie. Om meer brandstof te krijgen, zijn er verschillende trucs die kunnen worden gedaan.
Ten eerste kunt u een aftermarket-brandstofdrukregelaar voor lachgassystemen toevoegen. Deze regelaars klemmen de retourbrandstofleiding vast onder nitreuze injectie, waardoor de brandstofdruk naar de injectoren wordt verhoogd, wat meer brandstof zal leveren. Anderen hebben een brandstofcel toegevoegd, een kleine extra "tank" brandstof, meestal gevuld met racebrandstof of brandstof met een hoger octaangetal, die de fabrieksbrandstofinstellingen activeert en aanvult om de lucht / brandstofverhouding in de optimale zone te houden voor de maximale hoeveelheid van kracht.
Je kunt niet zomaar elk grammetje kracht uit je motor persen zonder een aantal behoorlijk grote aanpassingen aan de binnenkant. Op een standaardmotor zonder aanpassingen wordt aanbevolen om binnen maximaal 40% van het nominale vermogen van uw voertuig te blijven op basis van het aantal pk's, en de schoten te beperken tot minder dan 10 seconden per schot. Meer dan dit op een standaardmotor en je zou jezelf in grote problemen kunnen brengen. Ik ken verschillende gevallen waarin meer dan het aanbevolen aantal pk's werd gebruikt, alleen ten koste van opgeblazen ringen of een afgeblazen inlaatspruitstuk.
Er zijn verschillende soorten systemen, zoals milde straatopstellingen, droge enkelpuntsinjectie, natte enkelpuntsinjectie, directe poortinjectie en tweetraps racetoepassingen. Wees voorzichtig bij het selecteren van welke u wilt gebruiken, en zorg ervoor dat u het goed in evenwicht houdt met lucht en brandstof. Houd het pedaal op de grond en blijf TUNED!
References
Nitrous oxide
https://en.wikipedia.org/wiki/Nitrous_oxide
Tidak ada komentar:
Posting Komentar